Gedrag
Coördinatoren Gedrag: Anne Spuijbroek en Chamara Graafland
Kwink
Op Het Baken besteden we gericht aandacht aan de ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden. Wij maken daarbij onder andere gebruik van de methode Kwink.
Deze lessen zijn erop gericht om kinderen op ongedwongen wijze vaardigheden te leren die in de moderne samenleving onmisbaar zijn. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om samen spelen; praten en luisteren; rekening houden met elkaar; omgaan met gevoelens en met verschillen; zelf beslissingen durven nemen en opkomen voor jezelf.
De lessen van Kwink spelen in op de actualiteit en wisselen ieder jaar. We leren de leerlingen omgaan met vijf Kwink-slagen. Deze technieken worden gebruikt in iedere jaargroep en komen jaarlijks met regelmaat terug.
-
De aardigspreker
De manier waarop kinderen met elkaar communiceren heeft veel invloed op hun onderlinge relatie. Een positieve manier van communiceren draagt bij aan een gevoel van veiligheid en vertrouwen. De aardigspreker is een techniek die kinderen leert om even na te denken voor ze wat zeggen, in plaats van meteen impulsief te reageren.
-
De keuzechecker
De keuzecheck helpt kinderen om zich bewust te zijn van de keuzes die ze hebben. De techniek helpt om een afgewogen keuze te maken, ook rekening houdend met de gevolgen die deze keuze voor een ander heeft.
-
De verderkijker
Een belangrijke voorwaarde voor een prettige omgang met anderen is empathie: het vermogen om je in te leven in de ander. Een empathische houding betekent dat je je iets kunt voorstellen bij wat de ander ziet, hoort, voelt en denkt.
-
De zelfontspanner
In verschillende situaties kan het belangrijk zijn om tot rust te komen. Dat gaat niet altijd vanzelf. De zelfontspanner helpt een kind om doelgericht te werken aan een rustig gevoel.
-
De zelfvertrouwer
Zelfvertrouwen heeft te maken met een realistische kijk op wat je kunt en wat je niet kunt, en het vertrouwen dat dit voldoende is voor de taken en situaties die op je af komen. Aan zelfvertrouwen kun je bewust werken, zowel fysiek als cognitief.
Kijk
In de groepen 1 en 2 maken we gebruik van het observatiesysteem ‘KIJK!’. Centraal bij ‘KIJK’ staat de aandacht voor het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen. Door middel van dit observatie-instrument worden gegevens verzameld aan de hand van 17 ontwikkelingslijnen op het gebied van de cognitieve, sociaal-emotionele en sensomotorische ontwikkeling. In groep 3 t/m groep 8 wordt gebruik gemaakt van het IEP-leerlingvolgsysteem, waarin onder andere de sociaal-emotionele ontwikkeling, de leeraanpak en het creatieve vermogen van de leerlingen in kaart wordt gebracht. Tevens monitoren we ieder jaar de sociale veiligheid van de leerlingen in groep 6, 7 en 8. Naar aanleiding van de resultaten kan er door leerkracht, intern begeleider of gedragscoördinator besloten worden om meer aandacht te vestigen op bepaalde gebieden en leerlingen/groep. We hebben een orthotheek vol met materialen en boeken gericht op gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Protocol Goed Gedrag
Met het preventief gebruiken van de methode 'Kwink' proberen we gewenst gedrag te stimuleren waardoor we het ongewenste gedrag zo min mogelijk binnen school hopen te zien. Uiteraard is geen enkele methode of aanpak feilloos. Voor het curatieve gedeelte ontwikkelen wij een 'Protocol Goed Gedrag'. In dit protocol hebben wij vastgelegd hoe wij handelen in het geval dat de preventieve aanpak in incidentele gevallen geen succes heeft opgeleverd.